Logo projektu O projekte Partneri Vianočné pozdravy Prezentácie Míting Litva Míting Portugalsko Míting Taliansko Míting Slovakia Míting Poľsko Míting Estónsko Reporty žiakov

ERASMUS+

Reporty žiakov

Pobyt v Estónsku

V dňoch od 19.mája do 25.mája 2017 som bol na výmennom pobyte v Estónsku v rámci projektu Erasmus+, Arts@creativity. Bol som plný očakávaní z tejto, pre mňa nepoznanej krajiny. 19.máj-deň odletu do Estónska. O tretej, skoro ráno, som vstával a cestoval som autom so spolužiakom Noelom na letisko do Košíc. Na letisku sme sa všetci stretli, žiaci aj učitelia a čakali na náš let. Bez problémov sme prešli cez kontrolu na letisku, no bol som veľmi zaskočený, pretože sme leteli veľmi malým lietadlom. Let do Varšavy trval približne hodinu. Tam sme čakali okolo dvoch hodín a odtiaľ leteli do hlavného mesta Estónska, Tallinu. V prvý deň sme sa ubytovali v hoteli a oddychovali sme. Mali sme perfektnú izbu.

Na druhý deň pre nás ráno prišiel autobus a išli sme do centra mesta, k hradu, kde sme sa stretli so žiakmi  a učiteľmi s ostatných krajín, ktorí sú v tomto projekte. Tam sme sa predstavili a zoznámili so všetkými. Hneď som si našiel nových kamarátov a kamarátky z Talianska, Litvy a Cyprusu a pustili sme sa do rozprávania, samozrejme po anglicky. V tento deň sme absolvovali ešte prehliadku mesta a navštívili sme Art Museum v Talline. Bola to veľká a moderná budova. Prechádzali sme časťou, kde boli vystavené  veľmi extravagantné šaty. V múzeu nás rozdelili na dve skupiny, žiaci a učitelia. Najprv sme si pozreli plno krásnych obrazov, ku ktorým nám stále pani sprievodkyňa povedala zaujímavé informácie. Následne po prehliadke múzea sme absolvovali workshop. Absolvovali sme aktivitu s názvom „Conductor of colours“. Na jednu časť fólie sme nanášali farby a potom prikryli druhou fóliou. Bolo to veľmi pekné a robil som to s mojimi novými kamarátmi. V tento deň sme si ešte pozreli velikánsky amfiteáter, kde sa konajú miestne festivaly a pobrali sa k autobusu, ktorým sme sa presunuli do druhého najväčšieho mesta Tartu. Cesta trvala dve hodiny. Keď sme dorazili, ubytovali sme sa na školskom internáte, trochu si oddýchli na izbách a potom sme išli za novými kamarátmi. Po večeroch sme spolu hrali ping pong, ktorý bol stále k dispozícii na prízemí budovy. Pri ňom sme aj zabudli, koľko je hodín. Zaujímavosťou pre mňa bolo zistenie, že večer o 22:00 hod. nebola tma, ale ešte bolo vonku vidno.

Tretí deň sme začali návštevou ďalšieho múzea - Estonian National Museum v Tartu. Múzeum bolo ohromné, otvorené len prednedávnom, v roku 2016. Bolo celé sklenené a 350 metrov dlhé. V múzeu sme sa opäť rozdelili na žiakov a učiteľov. Strávili sme tam pol dňa. Obzreli sme si plno predmetov, starovekých ako aj moderných. Bol tam aj jeden z prvých vlakov. Na konci prehliadky v jednej miestnosti nás opäť čakal workshop, aktivita, pri ktorej sme si mali do dreveného predmetu (pripomínalo mi to varešku) letovačkou spraviť svoje symboly. Takéto symboly sme si mali všímať v múzeu na rôznych predmetov. Mohli sme si ich nakresliť na papier a potom podobné symboly preniesť letovačkou už na spomínaný drevený predmet. Tak sme si vytvorili vlastné rodinné symboly. Bolo to veľmi zaujímavé a veľmi sa mi to páčilo, aj sa mi darilo.

No najzábavnejší deň, plný adrenalínu, bol deň, keď sme sa vybrali do zábavného parku. Bolo tam super. Snažili sme sa zdolať a  prejsť náročnými časťami tejto „zlaňovacej“ dráhy. Prechádzali sme z jedného stromu na druhý cez rôzne prekážky. Čím ďalej sme postupovali, tým tá trať bola vo väčšej výške. Najnáročnejšie bolo pre mňa prejsť po pohybujúcich sa polenách. Tu sa mi aj trocha triasli kolená. Po zdolaní trate sme šantili a zabávali sa s našimi novými kamarátmi. Na konci tohto dňa som bol už veľmi vyčerpaný, no aj tak som si išiel zahrať ping – pong s kamarátmi z Talianska.  Na ďalší  deň sme išli do maličkej, ale zato nádhernej školy, ktorá sa nachádzala uprostred prírody. Najprv nám deti z tej školy predviedli nádherný program a potom sme im rozdali darčeky.

Veľmi sa tešili a boli prekvapení.  Aj oni nás obdarovali darčekom. Potom prišla super vec. Rozdelili sme sa do skupín a ja som robil prácu s farebným pieskom.  Najprv som si na papier pokrytý obojstrannou lepiacou páskou nakreslil obrázok. Potom sme ho orezávačom vyrezali a nakoniec sme tam nasypali farebný piesok. Bolo to úžasné, veľmi sa mi to páčilo. Pomocou tohto farebného piesku sa dali spraviť krásne obrázky. Dievčatá zase modelovali a vytvárali obraz z hliny a rôznych prírodných materiálov, čo našli v okolí tejto školy. Na záver sme si ešte zahrali futbal.

Nasledujúci  deň sme išli ráno na mestský úrad, kde nás privítal miestny starosta. Tam sme si vypočuli krátky príhovor a dostali sme od neho USB kľúče. Z mestského úradu sme sa presunuli do školy v Kambja. Tam nás najprv miestne učiteľky naučili hrať na typickom estónskom hudobnom nástroji. Potom nám miestne deti ukázali krásny program. No a po nich žiaci z každej krajiny mali predviesť svoj krátky program – ukážku ich národného tanca, ktorý sme sa následne všetci učili tancovať. My sme vystupovali a tancovali na pieseň Tancuj, tancuj, vykrúcaj.... Veľmi sa im táto pieseň páčila. Na záver sme sa učili spievať hymnu tohto projektu a zároveň aj  tancovať. Bolo to veľmi zábavné. Veľa sme sa nasmiali. Keď sa to skončilo, nasadli sme do autobusu a odtiaľ sme už cestovali späť do Talinnu. Cesta bola super. Rozprávali sme sa s kamarátmi a kamarátkami. Povymieňali sme si aj telefónne čísla. Keď sme dorazili na miesto, tak nastala emotívna rozlúčka. Rozlúčili sme sa a vystúpili z autobusu. Autobus sa pohol a my sme im ešte zakývali.

Na ďalší, v poradí siedmy, deň sme odlietali. Ráno sme mali ešte čas, tak sme si išli obhliadnuť centrum Tallinu a poobede sme sa vybrali na letisko. Bolo nám smutno za novými kamarátmi, no vďaka mobilom sme stále v kontakte. Cesta domov ubiehala celkom rýchlo. Opäť sme leteli tým malým lietadlom do Varšavy a z Varšavy do Košíc.

Tento pobyt  mi dal strašne veľa. Nezabudnuteľné zážitky. Vďaka tomuto pobytu som spoznal skvelých kamarátov, s ktorými si píšem. Mal som možnosť si otestovať svoje vedomosti z anglického jazyka priamo v cudzej krajine. Videl som krásnu krajinu, nádhernú a hlavne čistú prírodu. Spoznal som miestne zvyky, ich tradície, kultúru a jedlo.

Tomáš Chovanec, 6.A

Môj pobyt v Estónsku v rámci projektu Erasmus+

Piatok 19.5.2017

V piatok som vstával okolo 3:00. Keď som sa obliekol a pripravil, tak sme s ockom išli pre Tomiho a p. uč. Chovancovú. Let sme mali o 3:30. Leteli sme z Košíc do Varšavy. Let trval okolo 50 minút. Keď sme pristáli vo Varšave, tak sme potom čakali asi 3 hodiny na let do Tallinu. Za tie 3 hodiny sme sa prešli po obchodoch a najedli sa. Po 3 hodinách nám letelo lietadlo do Tallinu. Cesta trvala okolo hodiny a pol. Keď sme pristáli v Talline, tak sme si len vyzdvihli batožinu a taxíkom sme namierili do hotela kde sme ostali zbytok dňa.

Sobota 20.5.2017

Keď sme sa ráno prebudili, tak sme išli na raňajky. Po raňajkách sme sa stretli s deťmi z ostatných krajín a prešli sme sa na kúsok po Talline. V ten deň som sa zoznámil s dvoma Talianmi a s jednou z Litvy. A od soboty každý deň večer sme hrali ping-pong s deťmi s ktorými sme sa zoznámili. O hodinu neskôr pre nás prišiel autobus a odviezol nás rovno do múzea KUMU. Prehliadka múzea trvala hodinu. Po prehliadke múzea sme mali workshop, kde sme z farieb vytvárali rôzne obrazy. O 13:00 sme mali obed v múzeu. O hodinu a pol pre nás zas prišiel autobus a odviezol nás rovno do Tartu. Cesta trvala približne dva  a pol hodiny. Keď sme dorazili do Tartu, tak sme sa ubytovali na vysokoškolskom internáte. V ten deň sa už nič zaujímavé nedialo. Neskôr sme už len išli do blízkeho obchodu, ktorý bol hneď vedľa hotela.

Nedeľa 21.5.2017

Ráno o 9:30 sme išli do múzea, ktorý mal okolo 300 metrov. V múzeu sme sa dozvedeli nové informácie ako napríklad, že ten múzeum bol niekedy vojenskou základňou. Po prehliadke múzea sme mali ďalší workshop, kde sme vypaľovali do drevenej varešky rodinné symboly, ktoré sme našli v múzeu na rôznych historických pamiatka v múzeu. Po skončení workshopu sme namierili rovno na obed, ktorý sme mali v múzeu. Keď sme dojedli mali sme krátky oddych na izbe a neskôr sme sa prešli po Tartu.

Pondelok 22.5.2017

V Pondelok ráno po vstaní sme sa vybrali na pirátsku loď, ktorou sme sa prešli po rieke Emajogi. Na tento deň budem spomínať ešte veľmi dlho. Keď sme boli na lodi začalo pršať. Keď sme konečne došli do prístavu, všetci sme boli mokrí. Neskôr sme mali obed v Dorpat bufete. Po obede sme išli autobusom do vidieckej školy. V škole nám predviedli detičky, čo sa naučili na hudobných výchovách. Po krátkom vystúpení sme mali dva workshopy. Rozdelili sme sa do dvoch skupín: ja a Tomi a Lili a Sára. My s Tomim sme si vybrali workshop, kde sme robili obrazy z farebného piesku. Dievčatá mali workshop, kde vyrábali obrazy z hliny. O 17:00 sme sa vrátili späť do Tartu a mali voľný večer.

Utorok 23.5.2017

V Utorok sme boli v zábavnom parku z kade mám veľa zážitkov ako lezenie po stromoch a prekonávanie prekážok. Neskôr sme mali obed v zábavnom parku. O 14:00 sme sa vrátili späť do Tartu a mali sme voľné popoludnie.

Streda 24.5.2017

Ráno o 9:30 sme vyrazili do Kambje, kde sme mali stretnutie so starostom a krátku prehliadku kostola a iných miest. Od 11:15 do 12:00 sme mali prehliadku školy. Po prehliadke sme mali workshop, kde sme sa učili hrať na Estónskom hudobnom nástroji. Neskôr sme mali obed a hneď po obede sme mali koncert kde každá krajina ukázala tradičné tance v ich krajinách a neskôr nás tie ich tance aj učili. Keď každá krajina nám ukázala ich tance tak Hara (učiteľka z Cyprusu) nás naučila hymnu Erasmus-u. O 16:00 pre nás zas prišiel autobus a dve a pol hodiny sme cestovali späť do Tallinu.

Štvrtok 25.5.2017

V Štvrtok doobeda sme sa prešli po Talline a poobede sme išli na letisko a leteli do Varšavy. Vo Varšave sme zas čakali 3 hodiny a potom sme leteli do Košíc, kde sme sa už každý vrátili domov.

Noel Takács 6.B

Estónsko 2017

2. deň: V tento deň sme navštívili umelecké múzeum KUMU v Talline. Boli tam vystavené namaľované obrazy. Boli zaujímavé i veľmi pekné. O niektorých daných obrazoch alebo portrétoch nám aj niečo zaujímavé povedali. Po hodinke prehliadky sme mali workshop (vedenie farieb v štýle moderného umenia). Robili sme to s temperami.

3. deň: Odchod do Estónskeho národného múzea. Prehliadka múzea. Toto múzeum bolo o minulosti ľudí, rodín, tradície a zvyky. Po prehliadke múzea sme mali workshop (vypaľovanie rodinných symbolov do drevenej varešky). Bolo to zábavné, ale museli sme si pritom však dať a pozor, aby sme sa nepopálili.

4. deň: Tento deň sme mali naplánovaný dobrý program. Odišli sme sa plaviť na rieku Emajogi. Bola to starobylá loď. Najzaujímavejšie na tom bolo že vtedy práve pršalo a nebolo veľmi veľa miest. Museli sme sa potlačiť. Poobede sme išli do školy. Bola to veľmi malá škola, ale veľmi pekná. Deti si pre nás pripravili nádherný program. Po programe sme mali workshop(obraz z hliny). Bola som v skupine s Lilli. Hľadali sme nejaké kvety, kamienky, atď... Z nich sme urobili symbol Slovenska. Sú to Tatry, drevená chalupa a pleso.

5. deň: Odchod do zábavného parku. Bol to môj najlepší zážitok v Estónsku. Boli to prekážky medzi stromami. V každom ďalšom kole sa tie prekážky sťažovali a šli viac medzi stromy približne v 5 metrovej výške. Boli sme len na 3 kolá lebo posledné 2 boli veľmi ťažké. Potom prišiel ten moment. Uvideli sme také kolo v ktorom sa iba šmýkate z jedného kopca na druhý. Keď som sa šmýkala myslela som si že sa mi splnil veľký sen na ktorý som v živote čakala ale nevedela som o tom.

6. deň: Posledný deň sme odišli do dediny Kambja (stred komunity). Stretli sme sa so starostom obce. Porozprával nám o dedine. Potom sme šli do tunajšej  školy. Má názov Unipha agkool. Mali sme menšiu prehliadku po škole. Potom nasledoval workshop (hrali sme na hudobnom nástroji podobnom gitare). Na záver sme mali koncert, zábavu do kopy. Žiaci školy nám tancovali a spievali. Do tancov sme sa mohli pridať aj my. Páčilo sa mi to. Ako skončili každá krajina mala pripravené vystúpenie. Zapojili sme sa do tancov. Naučili sme sa aj Erasmus hymnu. Skončili sme a začali sme sa lúčiť s ostatnými.

Boli to pre mňa pekné zážitky. Nezabudnem na nich ani na nových kamarátov.

Sára Hutkaiová, VI.B

Estónsko

Jeden deň mi  pani riaditeľka oznámila že som bola vybratá do projektu Erasmus+. Veľmi som sa potešila lebo tento projekt sa konal v Estónsku. Prvý deň bol trošku náročnejší pretože sme leteli skoro ráno. Stávala som už o tretej ráno, rýchlo som sa obliekla a už sme vyrážali pre pani riaditeľku. Všetci sme sa stretli na parkovisku pri čerpacej stanici a odtiaľ sme spolu vyrazili na letisko do Košíc. Rozlúčila som sa s mamkou a išli sme na check-in. Let bol príjemný, prestupovali sme jeden krát a to vo Varšave. Dorazili sme do Tallinu tam sme strávili jednu noc. Na druhý deň sme sa všetci z projektu stretli a vybrali na prehliadku mesta Tallin. Po prehliadke mesta sme si prezreli aj múzeum. V ten deň nás čakal aj „workshop Conductor of colours.“ Mali sme skvelý program kde sme si vyrobili farebný „obraz“ z dvoch zlepených fólií do ktorých sme naliali akrylové farby a prstom sme ich rozotreli. Dostali sme čierne fixky s ktorými sme si mohli na fóliu niečo napísať. Ja som si napísala Erasmus+ a svoje meno. Po workshope sme sa spoločne naobedovali a potom sme sa dve a pol hodinky presúvali autobusom do mesta Tartu. Atmosféra bola na jednotku. Po dlhej ceste sme sa všetci ubytovali. S pani učiteľkami sme si ešte zbehli do najbližšieho obchodu a nakúpili potraviny na ďalší deň. Ráno sme sa naraňajkovali a už o 9.30 sme sa vybrali pešo do Estónskeho národného múzea. Prehliadka trvala asi tak dve hodinky po ktorej nasledoval opäť workshop. Na workshope sme si vyrábali rodinný symbol, ktorý sme vypalovali na varešku. Cítili sme sa veľmi dobre, skamarátili sme sa s talianmi. Bola s nimi veľká zábava. Všetci boli úžasní. Nasledoval spoločný obed, potom oddych a na záver dňa sme sa prešli po meste Tartu. Po prechádzke nás stiahla únava, tak sme sa vybrali na izby a oddychovali a naberali sily na nasledujúci deň. Ráno sme celý nadšení vstali lebo sme vedeli že nás čaká ďalší skvelý deň a to plavba loďou. Plavili sme sa na starobylej lodi „Jömmu.“ Počasie nám trošku nedoprialo, začalo pršať. Rýchlo sme si poobliekali pršiplášte a robili si srandu, že vyzeráme ako imigranti. V ten deň sme navštívili aj školu „Unipha“ kde sme mali dva workshopy. Rozdelili sme sa do dvoch skupín. V jednej sa vyrábali obrazy z hliny a v druhej sa venovali piesočnému umeniu. Ja so Sárou a pani učiteľkami sme vyrábali obrazy. Bol to veľmi skvelý deň, večer na izbe sme sa ešte o ňom veľa rozprávali. Na ďalší deň nás čakal zábavný park, na ktorý sme sa veľmi tešili. Ráno sme raz dva vstali a nedočkavo sme čakali na autobus, ktorý nás viezol do zábavného parku „Otepää.“ Môj prvý dojem bol, že „OMG“ ako to zvládnem. Trošku som mala strach, ale nakoniec som sa prekonala a prešla som trasu vo výške troch až štyroch metrov. Po zábavnom parku sme sa naobedovali a išli sme späť do Tartu. Autobus nás vyložil na námestí, poobzerali sme si obchody, navštívili nákupné centrum kde sme si pokupovali darčeky pre blízkych, hlavne magnetky. A takto sa skončil náš piaty deň. Nasledujúci deň sme sa vybrali do školy „UniphiaPrimaryschool.“ Nasledoval workshop, kde sme sa naučili hrať na nástrojoch. Naobedovali sme sa a potom nás čakalo vystúpenie. Každý z nás predviedol tanec alebo spev typický danej krajiny. Bola veľká zábava, veľa smiechu až nám bolo ľúto, že sa projekt blíži ku koncu. Veľmi sme chceli ešte ostať. V autobuse sme sa ešte rozlúčili so všetkými deťmi, vymenili telefónne čísla a adresy.  V ten deň sme ešte cestovali späť do Tallinu, kde sme strávili ešte jednu noc a na ďalší deň cestovali domov. Celý projekt Erasmus+ sa mi veľmi páčil, cítila som sa veľmi dobre, naučila som sa veľa zaujímavých vecí, videla krásne múzeá. Som rada, že som sa mohla zúčastniť. Ďakujem.